Omega 3 kosttilskud er mere end blot en fiks ide, det handler om dit liv!

Omega 3 kosttilskud er mere end blot en fiks ide, det handler om dit liv!

22. november 2018 Slået fra Af Nevo

Omega 3 som kosttilskud.

Hvis du ikke kan lide fisk, og af den grund er nervøs for, at du ikke får den rette mængde vitaminer og næringsstoffer.
Der typisk findes i fisk, kan det være en ide at overveje at tage Omega 3 som kosttilskud.

Omega 3 er en af de mest solgte produkter, i kategorierne kosttilskud og naturlægemidler.
Dette er da heller ikke ubegrundet.
Omega 3 indeholder nemlig forskellige stoffer der er nødvendige for din krop.
De kan afhjælpe en bred vifte af forskellige sygdomme, der i nogle tilfælde kan være livstruende.
Omega 3 er ikke receptpligtigt, hvilket gør det til et let tilgængeligt kosttilskud.

Hvorfor har kroppen brug for Omega 3?

Omega 3Som nævnt indeholder Omega 3, eller fiskeolie som det hedder i daglig tale, en masse gode stoffer.
De er livsnødvendige for vores krop.
For eksempel har man flere gange bevist at fiskeolier af forskellig art kan have en forebyggende effekt på alle mulige ubehageligheder i kroppen.
En af de ting Omega 3 er særligt god til er at stabilisere hjerterytmen.
Hvilket sænker risikoen for hjerterytmeforstyrrelser, heriblandt hjertestop.

Derudover er det påvist at Omega 3 modvirker sammenklumpning af blod og fedt i årene.
Hvilket nedsætter risikoen for blodpropper betydeligt.
Endnu et hovedpunkt hvor Omega 3 hjælper vores krop er i forbindelse med blodtryk.
Omega 3 udvider vores blodårer.
Hvilket gør at blodet lettere kan strømme igennem, så hjertet ikke skal arbejde nær så hårdt for at pumpe blodet rundt.
Dette bevirker i sidste ende at vores blodtryk sænkes.
Ud over alt dette er det et rigtig godt middel, mod forskellige inflammatoriske sygdomme.

Inflammatoriske sygdomme er dem der involverer betændelse.
Nogle af disse sygdomme ses oftere end andre, og hyppigheden af disse sygdomme kan i nogle tilfælde skyldes manglen på Omega 3.
De mest velkendte sygdomme, der enten kan lindres eller forebygges.
Det er blandt andet eksem, astma, diabetes og kræft.

Endeligt bruger vores hjerne, en del DHA som findes i fiskeolie.
Især når det kommer til hukommelse og humør.
Dette betyder altså at vi husker bedre og har mindre omskifteligt humør hvis vi får den rette mængde Omega 3.

Hvorfor bruge kosttilskud?

Vi danskere spiser efterhånden mindre og mindre fisk.
Dette kan blandt andet skyldes mængden af færdigretter i vores kost.
Desuden at en del ikke bryder sig om smagen af fisk.
Det siges at man bør spise fisk mindst to gange om ugen samt flere gange om ugen som pålæg.
Hvis du allerede nu kan sige at du ikke opfylder dette, kan det være en god ide at tage det som kosttilskud.

Essentielle fedtstoffer. 

Hvilket betyder at de er nødvendige, for at vores krop kan fungere.
Men også at vi ikke selv kan danne det.
Vi er derfor nødt til at indtage det gennem maden.
Eller gennem kosttilskud, da vores krop ikke selv danner det.
Er en af dem der ikke bryder dig synderligt om fisk, kan det være en god ide, at anskaffe dig, det som kosttilskud. da det som nævnt tidligere, er en gruppe meget vigtige fedtstoffer.
På denne måde slipper du for smagen af fisk, mens du stadig opnår de sygdomsforebyggende og lindrende effekter fra fedtstoffet.

Hvis du beslutter dig at tage fedtstoffet som kosttilskud, er der to primære måder du kan tage det.
Du kan enten få fiskeoliekapsler der skal sluges, eller du kan få det i flydende tilstandsform i form af tran.
Selve anskaffelsesprocessen af fiskeolie er utrolig let.
Da fiskeolie er et kosttilskud, er det ikke receptpligtigt.
Hvilket betyder du kan købe det på apoteket, på nettet eller i diverse butikker uden problemer.

Omega 3 findes i fisk.

Det kan godt være, at de fleste har luret den.
Det er nok ikke for sjov, at omega 3 kaldes en fiskeolie.
Omega 3 findes i en masse forskellige fisk og skaldyr.
Nogle af de bedste dyr at spise, hvis man skal have sin omega 3 er sådan noget som Makrel, ål og laks.
Da fisk stadigvæk er en af de ting, som folk enten hader eller elsker.
Er man en af dem som simpelthen ikke kan fordrage fisk, så skal man ikke frygte.
Man kan naturligvis finde dem som kosttilskud.
I form af nogle små kapsler som man kan tage, for at få sin daglige dosis omega 3.

Hjælper på helbredet.

Man hører altid om, at man skal spise dit og spise dat, for at holde sig sund.
Man ser familier som hver morgen sluger op til flere piller.
Det er for at få alle de daglige vitaminer og mineraler som man skal have.
Dette kan man også sagtens gøre.
Men faktum er bare, at de altså også findes i almindelige danske fødevarer, og derfor er lette at få.
Men skulle man af mærkelige årsager ikke få sin O3 gennem enten fisk- eller planteolie, så er det naturligvis godt at tage sin tilskud.

For omega 3 virker mod en masse gode ting.
Det kan mindske risikoen for åreforkalkning, og derved blodpropper (læs hjerteforeningens anbefaling her).
Det er svært at finde en som kan argumentere for, hvorfor det er en dårlig ting.
Det kan desuden minimere risikoen for at udvikle andre sygdomme såsom kræft og diabetes.
Det er ydermere også dokumenteret, at O3 kan hjælpe på humør og hukommelse.
Det er så at sige en form for hjerne medicin.

Man skal dog huske på, at det selvfølgelig ikke er noget mirakelmiddel.
Man kan ikke bare spise sin O3, og så rende og føle sig sikker på, at man aldrig nogensinde bliver syg. Sådan fungerer det desværre ikke.
Man er nødt til stadig og få en masse andre mineraler og vitaminer ind gennem kosten.
De kan supplere det gode arbejde, som O3 allerede har gjort.

Blodet oplever store forbedringer med Omega 3

Når det gælder blodet, så har O3 også mange gavnlige fordele som ikke er til at komme udenom.
De forebygger blodpropper og åreforkalkning, for nu blot at nævne nogle af fordelene, men de vil også samtidig mindske risikoen for hjertestop betydeligt.
Hemmeligheden bag dette er kolesteroltallet, eftersom at omega 3 vil modvirke de forskellige partikler i dit blod, som ellers mudrer gennemstrømningen til og forårsager forkalkninger.

Når O3 optages igennem kosten, vil fedtsyrerne nemlig erstatte andre fedtsyrer, hvilket blandt andet er i kolesterol, og O3 fedtsyrerne er langt mere formelige, bøjelige og bevægelige end de andre, mere stive fedtsyrer.
At undgå hjerte-kar-sygdomme vil altså være et godt incitament til at begynde med at indtage O3 dagligt som en del af den hverdagslige rytme.

Har du læst vores artikel om Stress?.