omega 3 kapsler

Omega 3 olie kosttilskud og test, det handler om Inflammation og balance.

Omega 3 olie er nødvendigt for et liv i balance.
Hvis du ikke kan lide fisk, og af den grund er nervøs for, at du ikke får den rette mængde vitaminer og næringsstoffer.
Der typisk findes i fisk, kan det være en ide at overveje at tage Omega 3 som kosttilskud.

Omega 3 er en af de mest solgte produkter, i kategorierne kosttilskud og naturlægemidler.
Dette er da heller ikke ubegrundet.
Det indeholder forskellige stoffer, der er nødvendige for din krop.
De kan afhjælpe en bred vifte af forskellige sygdomme, der i nogle tilfælde kan være livstruende.
Det er et naturprodukt og dermed ikke receptpligtigt, hvilket gør det til et let tilgængeligt kosttilskud.

Ifølge antropologiske forskning, indtog vores forfædre i samler og jæger kulturerne, Omega 3 og Omega 6 i forholdet ca 1 til 1 (1:1).
I dag indtager vi hele 10-25 gange så meget omega 6 fedtstof, end hvad der har være normen gennem evolutionen.
Det sætter os i en enorm ubalance, der kan give en konstant inflammations tilstand i kroppen.

MAYBE WE GOT IT ALL WRONG?

I 60’erne blev man enige om, at et højt kolesterol tal fører til åreforkalkninger og blodpropper.
Hvordan kom de frem til det?

Ganske enkelt ved at observere, at der altid var meget kolesterol “klistret” fast på de årevægge, som var forkalkede. Altså, at det er kolesterolet, der blokerer, så en prop kan sætte sig fast.

Det svarer til at observere, at der altid er brandmænd til stede, når der er en brand og dermed konkludere, at det er brandmændene, der er skyld i branden.

For ingen spurgte dengang HVORFOR kolesterolet satte sig fast?
Når kroppen danner en kronisk inflammation i åren, vil LDL kolesterolet forsøge at reparere det.

Det sætter sig derfor på det inflammerede område på åren, som et plaster. Hvis ikke der er rigeligt med gode antioxidanter tilstede i blodet, som beskytter mod oxidering, vil LDL kolesterolet begynde at harske.

NU påkaldes immunforsvaret og det kommes endnu tykkere lag plaster på for at indkapsle det harske kolesterol, og for hver gang bliver der mindre og mindre plads i blodårevæggen og risikoen for en blodprop er nu tilstede.

HVORFOR dannes der så en kronisk inflammation?

Der kan være mange årsager som, rygning, stress, mangel på motion og mangel på søvn. En anden meget stor årsag er den kost vi spiser.
Her kan vi igen bruge ildebranden og brandmændene. Planteolie SKABER inflammationer (brand) i kroppen,

Omega-3 olier DÆMPER inflammationer (Brandmænd). Og vi får ALT for lidt omega-3.
Vi får også alt for lidt antioxidanter, som netop skal forhindre harskning af fedtsyrer i kroppen, herunder LDL kolesterolet.

Så ind med mere omega-3 og flere antioxidanter.
Læs mere i denne artikel fra healthandscience.eu (siden åbner i et nyt faneblad).

Hvorfor har kroppen brug for Omega 3?

Omega 3Som nævnt indeholder Omega 3, en masse gode stoffer.
De er livsnødvendige for vores krop.
For eksempel har man flere gange bevist at fiskeolier af forskellig art kan have en forebyggende effekt på alle mulige ubehageligheder i kroppen.
En af de ting Omega 3 er særligt god til er at stabilisere hjerterytmen.
Hvilket sænker risikoen for hjerterytmeforstyrrelser, heriblandt hjertestop.

 

Derudover er det påvist, at det modvirker sammenklumpning af blod og fedt i årene.
Hvilket nedsætter risikoen for blodpropper betydeligt.
Endnu et hovedpunkt hvor Omega 3 hjælper vores krop er i forbindelse med blodtryk.
Omega 3 udvider vores blodårer.
Hvilket gør at blodet lettere kan strømme igennem, så hjertet ikke skal arbejde nær så hårdt for at pumpe blodet rundt.
Dette bevirker i sidste ende at vores blodtryk sænkes.
Ud over alt dette er det et rigtig godt middel, mod forskellige inflammatoriske sygdomme.

Inflammatoriske sygdomme er dem der involverer betændelse.
Nogle af disse sygdomme ses oftere end andre, og hyppigheden af disse sygdomme kan i nogle tilfælde skyldes manglen på Omega 3.
De mest velkendte sygdomme, der enten kan lindres eller forebygges.
Det er blandt andet eksem, astma, diabetes og kræft.

Endeligt bruger vores hjerne, en del DHA som findes i fiskeolie.
Især når det kommer til hukommelse og humør.
Dette betyder altså at vi husker bedre og har mindre omskifteligt humør hvis vi får den rette mængde Omega 3.

Hvorfor bruge kosttilskud?

Vi danskere spiser efterhånden mindre og mindre fisk.
Dette kan blandt andet skyldes mængden af færdigretter i vores kost.
Desuden at en del ikke bryder sig om smagen af fisk.
Det siges at man bør spise fisk mindst to gange om ugen samt flere gange om ugen som pålæg.
Hvis du allerede nu kan sige at du ikke opfylder dette, kan det være en god ide at tage det som kosttilskud.

Essentielle fedtstoffer. 

Hvilket betyder at de er nødvendige, for at vores krop kan fungere.
Men også at vi ikke selv kan danne det.
Vi er derfor nødt til at indtage det gennem maden.
Eller gennem kosttilskud, da vores krop ikke selv danner det.
Er en af dem der ikke bryder dig synderligt om fisk, kan det være en god ide, at anskaffe dig, det som kosttilskud. da det som nævnt tidligere, er en gruppe meget vigtige fedtstoffer.
På denne måde slipper du for smagen af fisk, mens du stadig opnår de sygdomsforebyggende og lindrende effekter fra fedtstoffet.

ALA DPA EHA

Hvis du beslutter dig at tage fedtstoffet som kosttilskud, er der to primære måder du kan tage det.
Du kan enten få fiskeoliekapsler der skal sluges, eller du kan få det i flydende tilstandsform i form af tran.
Selve anskaffelsesprocessen af fiskeolie er utrolig let.
Da fiskeolie er et kosttilskud, er det ikke receptpligtigt.
Hvilket betyder du kan købe det på apoteket, på nettet eller i diverse butikker uden problemer.

Omega 3 findes i fisk.

Det kan godt være, at de fleste har luret den.
Det er nok ikke for sjov, at omega 3 kaldes en fiskeolie.
Fordi det findes i fisk og skaldyr.
Nogle af de bedste fisk du kan spise, er sådan noget som Makrel, ål og laks.
Da fisk stadigvæk er en af de ting, som folk enten hader eller elsker.
Er man en af dem som simpelthen ikke kan fordrage fisk, så skal man ikke frygte.
Man kan naturligvis finde dem som kosttilskud.
I form af nogle små kapsler som man kan tage, for at få sin daglige dosis omega 3.

Hjælper på helbredet.

Man hører altid om, at man skal spise dit og spise dat, for at holde sig sund.
Man ser familier som hver morgen sluger op til flere piller.
Det er for at få alle de daglige vitaminer og mineraler som man skal have.
Dette kan man også sagtens gøre.
Men faktum er bare, at de altså også findes i almindelige danske fødevarer, og derfor er lette at få.
Men skulle man af mærkelige årsager ikke få det gennem enten fisk- eller planteolie, så er det naturligvis godt at tage sin tilskud.

Omega 3 virker på en masse gode ting.
Det kan mindske risikoen for åreforkalkning, og derved blodpropper (læs hjerteforeningens anbefaling her).
Det er svært at finde en som kan argumentere for, hvorfor det er en dårlig ting.
Det kan desuden minimere risikoen for at udvikle andre sygdomme såsom kræft og diabetes.
Det er ydermere også dokumenteret, at det kan hjælpe på humør og hukommelse.
Det er så at sige en form for hjerne medicin.

omega 3 kosttilskud

Man skal dog huske på, at det selvfølgelig ikke er noget mirakelmiddel.
Man kan ikke bare spise sin O3, og så rende og føle sig sikker på, at man aldrig nogensinde bliver syg. Sådan fungerer det desværre ikke.
Man er nødt til stadig og få en masse andre mineraler og vitaminer ind gennem kosten.
De kan supplere det gode arbejde.

Blodet oplever store forbedringer med Omega 3

Når det gælder blodet, så er demange gavnlige fordele, ikke er til at komme udenom.
De forebygger blodpropper og åreforkalkning, for nu blot at nævne nogle af fordelene, men de vil også samtidig mindske risikoen for hjertestop betydeligt.
Hemmeligheden bag dette er kolesteroltallet, eftersom at omega 3 vil modvirke de forskellige partikler i dit blod, som ellers mudrer gennemstrømningen til og forårsager forkalkninger.

Når det optages igennem kosten, vil fedtsyrerne nemlig erstatte andre fedtsyrer.
Hvilket blandt andet er i kolesterol.
Disse fedtsyrer er langt mere formelige, bøjelige og bevægelige end de andre, mere stive fedtsyrer.
At undgå hjerte-kar-sygdomme vil altså være, et godt incitament til at begynde med at indtage O3 dagligt, som en del af den hverdagslige rytme.

Det er en flygtig fedtsyrer.
Vi danner ikke 1 million nye celler præcist kl. 8:00 når vi indtager vores tilskud om morgenen.
Døgnets ca. 1 million nye celler dannes løbende, hele døgnet.
Når omega 3 bliver pakket ind i polyfenoler, beskyttes den mod ilt (oxidativt stress) og vi har glæde af den i vores krop, i helt op til 35 timer.
Balance på 12-1 svarer til, at forsøge at bygge et hus ud af 12 mursten og 1 gang mørtel.
Hvis du har set en murer lægge mursten, ved du at det altid er 1 mursten og derefter 1 gang mørtel.

Omega 3 er en stor gevinst for kroppen.

At tage Omega 3 kosttilskud, er en stor gevinst for kroppen, da fedtsyrer betydeligt forbedrer sundheden.
Hvis du ønsker at holde en god sundhed.
Hvor kroppen holdes stærk og i den bedst mulige balance, så er omega 3 en central del af den daglige kost.
Det fedtsyrer er olier som er blandt andet er indeholdt i fisk.

Det er dog ikke alle danskere som ligefrem ønsker at spise fisk hver eneste dag.
Så for disse personer kan det være gavnligt med et kosttilskud.
En kapsel eller to med omega 3 hver dag, som kan sluges med et stort glas vand.
Hvordan man end får sit omega 3 er egentlig underordnet, og man kan i sidste ende blot slå helt fast at denne olie er en vigtig spiller til kroppens velbefindende.

En af grundene til at omega 3 er så vigtigt i den daglige kost er at det er en fedtsyre som kroppen ikke selv kan danne. Sådan er det med nogle stoffer, hvor kroppen selv har mulighed for at sætte det sammen, men omega 3 er hvad der kaldes en essentiel fedtsyre, hvilket nødvendiggør at den skal tilføres igennem kosten (kroppen har blot en begrænset evne til selv at producere eicosapentaensyre, forkortet EPA, og ligeledes også dokosahexaensyre, forkortet DHA).

Omega 3 Balance forbedrer hjernens kapacitet

Fedtsyrer er blandt andet vigtige i mange af kroppens centrale dele: hjernen for nu at nævne en af de allervigtigste.
Det er ganske kendt af mange at en daglig indtagelse af omega 3 vil kunne skærpe hjernens formåen og der er ganske givet noget om snakken.
Det har noget at gøre med, at disse fedtsyrer gør cellevæggene mere smidige, hvilket i hjernens tilfælde betyder at de forskellige impulser og signaler transmitteres lettere og mere frit cellerne imellem.

Mange bøger og artikler der fokuserer på sundhed og kost, vil derfor understrege at indtagelse af omega 3 fedtsyrer vil gøre dig skarpere.
Hjernekapaciteten bliver i høj grad forbedret, man får en mere effektiv hukommelse og man vil komme til at tænke hurtigere.

Det slukker for inflammation.

I forbindelse med de forskellige fedtstoffer, som ophober sig i kroppen og dernæst bevæger sig igennem dem, vil omega 3 forhindre inflammation og betændelse.
Når det kommer til risikoen for gigt, så er der mange mennesker som indtaget ingefær i kosten, enten i pille form eller skåret ud i deres aftensmad, men det vil også have en positiv indvirkning, på udviklingen af gigt i kroppens forskellige dele.
De betændelsessygdomme, som skaber den kroniske leddegigt, for eksempel EPA, bliver nemlig bekæmpet som følge af omega 3s tilstedeværelse i kroppen.

Hvis man allerede har smerter i forbindelse med gigt, kan omega således gå ind og dulme smerterne.
Desuden modarbejde den betændelsesproces der forekommer.
Så man ikke går rundt og har nær så meget ondt som man plejer.
Men også inden smerterne overhovedet forekommer, således at man er på forkant i forhold til risikoen for gigtudvikling.

Omega 3 er vigtigt, men hvorfor?

Der er mange ting vores kroppe skal have for at kunne fungere helt som de skal.
Man kan let glemme nogle af dem, og det er meget forskelligt hvor vigtigt det er for os at vi skal have dem.
Der er ting som vand vi bare skal have for at overleve.
Så er der andre ting, vi som sådan ikke har brug for, for at kunne overleve.

Men nærmere for at vores krop skal kunne virke bedre, og at vi skal få et bedre liv.
Omega 3 er en af dem der er nødvendige at få, for vores krop kan ikke selv producere det.
Omega 3 hjælper for eksempel til, at dit hjertekredsløb, din hjerne og dine led kan fungere optimalt.
Som du måske kan høre, så er disse ting ganske vigtige. For at du kan leve et liv der er fornuftigt, og ikke bare gør ondt hele tiden.

Der er mange mennesker der hellere end gerne vil skrive under på, at det er enormt frustrerende, når man næsten ikke kan bevæge sig uden at det gør ondt.
Er du en af dem, der ikke har dette problem.
Kan det være du er ret ung endnu, og så er det ret forståeligt, at du ikke lige ser et behov for at gå så meget op i det.
Det ville dog være en god ide, for hvis problemet nogensinde kommer, vil du ønske at du havde gjort noget ved det dengang du var und.

Det kan du dog ikke ændre på til den tid, så det skal du sørge for at gøre nu.
Du ender med at være glad for at du gjorde det, men hvordan får man det?

Omega 3 i mad

Omega 3 finder man i nogle forskellige slags mad, og det er især fisk man finder det i.
Det er dog ikke bare alle mulig forskellige fisk man skal spise.
For at få noget af det, for der er nogle fisk, som også kaldes de ”fede” fisk.
Dem skal man sørge for, at spise, for at få nok af denne vigtige fedtsyre.
Det er blandt andre makrel, laks, sild og regnbueørred.

Der er jo et hav af forskellige måder man kan spise disse fisk på.
Der er helt sikkert mindst en af dem du vil være glad for, og som du godt kan få spist nok af, til at du får nok af denne vigtige syre.

Makrel kan du for eksempel få i tomat, og på den måde er den god at få på rugbrød, og så har du noget af dit behov dækket.
Mange bække små, og så ender du med led der ikke klager de næste mange år.
Det kommer du til at være glad for på den lange bane.

Som tilskud.

Man kan også få fedtsyren som et tilskud.
Kan man for eksempel bare ikke spise fisk.
Uanset på hvilken måde det er tilberedt, så er der ikke så meget at gøre.
Så må man finde på en anden måde at få sine fedtsyrer på.

Det kan være gennem nogle små kapsler, man kan købe.
De simpelthen er fyldt med den fiskeolie, der er så vigtig for at kroppen kan holde sig på toppen.
Man skal bare spise dem med et interval, der er angivet på glasset du køber dem i.
Man kan købe dette tilskud mange forskellige steder, og nettet er også en mulighed.
Der er ikke så mange undskyldninger.
Det er kun dig selv du snyder ved ikke at gøre det, så det er helt klart anbefalelsesværdigt at gøre.

Ud over de gammeldags omega 3 kosttilskud, findes der nu også en ny og forbedret måde.
Det kaldes balance olie og er et blandings produkt.
Bioaktiveret via D vitamin og antioxidanter fra f.eks. olivenolie.
Balance olie er fremstillet på baggrund af nobelvindende forskning.
Balancen mellem omega 6 og 3.
Vigtigheden af at være i balance for at undgå livsstils sygdomme.

Hvilke fordele er der ved at indtage omega 3.

Der er meget man kan gøre hvis man ønsker at leve en sundere hverdag.
Det er altid en god idé at motionere jævnligt og at spise varieret, det ved de fleste.
Derudover kan man også gøre meget for ens sundhed ved at indtage fiskeolie.
Omega 3 er en af disse olier og en meget vigtig olie for blandt andet hjernen og hjerte kredsløbet.

Det er en flerumættede fedtsyre der særligt stammer fra fede fisk såsom laks, makrel, sild og ål.
Det er derfor en god idé, at spise ekstra mange af disse.
Hvis man ønsker at øge indtagelsen af omega 3 fedtsyre.

Er man ikke den store fiskespiser eller er man ikke typen der gider at stå og arbejde længe i køkkenet så kan man med god samvittighed godt indtage dem som kosttilskud i stedet.
Det burde ikke gøre nogen forskel hvordan de indtages.
Man kan enten indtage dem som kapsler, eller som flydende tran, hvis man foretrækker det i stedet.
Det er efterhånden nogle af de bedst solgte kosttilskud, her i Danmark.
Hvilket der er en god grund til.
Zinzino er klart førende med deres Balance olie og omega 6/3 fedtsyrer test.

Dokumenteret effekt

Nogen vil sikkert tænke, at det er noget pjat at bruge sine penge på fiskeolier.
At det alligevel ikke gør nogen forskel for ens sundhed.
Omega 3 har dog dokumenteret effekt ved både leddegigt og hjertesygdomme.
Det  kan derfor have en stor indflydelse på ens generelle sundhed.
Mange danskere lider af hjertekarsygdomme.
Man kan selv gøre noget for at forebygge, og stoppe en forværring af tilstanden.
Det selvfølgelig altid fornuftigt at forsøge at gøre det.

Rent fysiologisk hjælper omega 3 med at stabilisere ens hjerterytme, giver et lavere blodtryk, modvirker åreforkalkning.
Det mindsker dermed også risikoen for blodpropper.
Altså en masse gavnlige effekter for hele ens organisme.
Nogle af de hyppigste dødsårsager, især blandt den ældre del af befolkningen, er blandt andet åreforkalkning og blodpropper.
I værste fald kan sætte sig i hjernen eller hjertet.

I så fald er der ikke store chancer for at man overlever.
Hvis man gør er der ikke stor sandsynlighed for, at man kommer tilbage til sit gamle jeg.
Derudover er det at leve med et forhøjet blodtryk, som er en kæmpe belastning for hjertet.

Hjertet er simpelthen på overarbejde hele tiden, for at forsøge at pumpe det ekstra blod rundt i kroppen.
Desuden kan et øget indtag af fiskeolie også nedsætte risikoen for, eller lindre symptomerne ved sygdomme som kræft, diabetes, demens, depression og eksem.

Det vil sige en masse lidelser som mange mennesker vil komme til at mærke til på et eller andet tidspunkt i deres liv.
Hvis man selv kan gøre noget for at forebygge en depression og på den måde undgå at tage for eksempel lykkepiller vil det være en stor gevinst for den enkelte.
Ikke mindst fordi at den type medicin kan have en masse bivirkninger og konsekvenser for en senere hen.

Kapsler eller Olie?.

Da det som sagt ikke er alle, der er i stand til at få nok fisk ind med kosten, er det et super godt alternativ at indtage enten kapsler eller som den flydende form.
Det er nemt at huske sammen med morgenmaden hvis man alligevel skal huske at tage sin vitaminpille.
Det er forskelligt fra præparat til præparat hvor stort et indhold af fiskeolie der er i.

På deklarationen på produktet kan man se hvor mange procent fiskeolie.
Produktet indeholder og hvor mange gram fedtsyrer produktet indeholder.
Med en typisk dagsdosis af fiskeolie, svarer det i gennemsnit til at man indtager fisk 2 gange om ugen.
Hvilket nok er de færreste der når op på.

En af de ting der er blevet klart, efter Zinzino fremlagde deres testresultater, af mere end 100.000 personer i Skandinavien.
Du skal indtage, i forhold til din vægt.
Deres balance olie skal man derfor have 0.15 x Kropsvægt i Kg = ml balance olie.

Hvad er Omega 3?

Det er meget sjældent at man hører om en person, der endnu aldrig har hørt ordet omega 3 før.
De fleste har hørt det. Man hører om det hos diverse kostvejledere eller kokke.
Nogle har måske lært om det i skolen.
En ting er sikkert, man ved man har hørt om det.
Men man er måske ikke så sikkert på, hvad det egentlig er.
Man kan godt begynde at undersøge, helt præcist hvad en omega 3 fedtsyre er.
Men man vil sandsynligvis ikke forstå det helt.

Man vil finde frem til, at det er noget med en umættede fedtsyre.
Som har en dobbeltbinding ved et kulstofatom.
Men alt dette bliver hurtigt for kemisk.
Det er måske heller ikke så vigtigt at finde ud af, hvad det er, men mere, hvad det gør.
Fiskeolie, har vist sig at have en glimrende effekt til menneskets helbred.
Det er godt for hjertet, godt for hjernen, godt for knogler og led, og faktisk godt for hele kredsløbet.

Hvor meget skal man så have?

Jo, det afhænger selvfølgelig af hvor stor man er, men en typisk dosis sige at skulle bestå af 600-1000 mg omega 3.
Det er det der svarer til 2 fede fisk om ugen.
Dette er noget som alle burde kunne være med på.
Fisk er sundt og smager godt. Så kom endelig i gang.

Det nemmeste er dog at tage en omega 6/3 fedtsyrer test, som du i Danmark kan få gennem Zinzino.

Har du læst vores artikel om Stress?.