qigong
Krop og Sind,  Personlig Power

Qi gong øvelse der virker på krop og sind (Komplet Guide).

Qi gong øvelse for begyndere.

Qigong er kinesiske helsebevægelser eller kinesisk yoga om man vil.
Det er mindfulness/meditation i bevægelse og komplet kropstræning.
Her får du en simpel Qi gong øvelse, men samtidig har stor effekt på din krop og dit sind.

Øvelsen kaldes Forårs Skov Qi gong.
Efterfølgende kan du læse mere om Medicinsk Qi Gong efter Biyunmetoden.
Der bygger på teori/filosofi fra kinesisk medicin med 3000 års erfaring for, hvad der fremmer sundhed.

Forårs Skov Qi gong øvelse.

Tag ikke fejl af hvor virkningsfuld denne øvelse er, blot fordi den er simpel.
Oftest giver det større effekt, jo nemmere den er at forstå.
Denne øvelse er virkelig god, til at løse op for blokkeringer i kroppen og specielt i lungeregionen.

1. stil dig afslappet i en behagelig bredstående stilling, hvor dine fødder står lidt bredere end dine skuldre.
Lad dine knæ bøje let og kig fremad, smil og slap af.
Træk hagen let ind mod brystet, for at strække din rygrad.
Slap af i dine skuldre og lad dine albuer hvile let ud fra kroppen.
Åben dine hænder og spred dine fingre.

2. Træk vejret dybt.
Tag langsom tre dybe, men blide åndedrag gennem næsen.
Forestil dig, at du bruger hele kroppen til at ånde med.
Visualiser energi komme ind og samle sig i din mave.
Når du ånder ud, så forestil dig at alt smerte, sygdom og bekymring bliver til hvid røg, der blæses fra dine celler og ud i universet.

3. Gentag med lukkede øjne denne frase lydløst i dit sind.
Jeg er en del af universet, universet er i min krop, universet og jeg er forbundet.
Brug et øjeblik på, at mærke universets stilhed.

4. Bevæg dine hænder.
Hver gang du trækker vejret ind, så lad langsomt dine arme og hænder bevæge sig længere fra hinanden.
Når du puster ud, lader du langsomt hænder og arme finde tættere sammen, dog uden at de rør hinanden.Hver gang du åbner dine arme, så mærk universets energi ekspandere mellem dine hænder.
Når de samles igen, så mærk hvordan energien mellem dem komprimeres.

Lav denne øvelse i ca. 5 min.
Tag derefter tre dybe med blide åndedrag gennem næsten, slap af et par minutter.

Hvad er Qi gong?

Qi gong og Tai Chi er fysiske øvelser, som kombinerer træning med meditation. Studier viser, at Tai Chi kan hjælpe imod kvalme, træthed, (ifølge cancer.dk)

Qigong chart

Qigong for begyndere.

Hvad er det og hvorfor er der pludselig, så stor efterspørgsel på viden om traditionel kinesisk medicin og motion.
Hvis man spørg google, så er det klart at Qigong for begyndere er det mest søgte.

Men Youtube, øvelser og Cancer bliver der også sat i forbindelse med træningsformen.
Det interessante er måske, at det nævnes sammen med Tai Chi på Cancer.dk (tidligere Kræftens bekæmpelse).
De skriver at det hjælper imod træthed, depression, kvalme, højt blodtryk.
Samtidig giver det større smidighed og balance hos cancerpatienter.

At folk søger på Youtube og øvelser, er et bevis for hvor populært Qigong er blevet på verdensplan.
Det er dog stadig begrænset hvor udbredt det er i Danmark, selv om jeg personligt stiftede bekendskab med det tilbage i 2001.
Dengang var det på DVD og vi startede alle kursusdage med at lave øvelserne på videoen sammen.
Kurset havde intet med Qigong at gøre, men det var en god måde at starte dagen på.

Øvelserne og hvorfor bruge dem.

Siden da har jeg selv brugt øvelserne fra tid til anden.
Enten for sig selv eller i kombination til Yoga øvelser, meditation og mindfulness.
Chi Kung, som det tidligere blev skrevet som, er en serie af øvelser der alle har det til fælles, at opbygge og manipulerer kroppens energi, kaldet Chi eller Qi.

Det kan også kaldes energiøvelser, på samme måde som Feng Shui er energi manipulation i hjemmet og andre omgivelser.
Vores indre energi kan også hjælpes med naturmedicin og derfor hænger øvelserne også godt samme med Ayurveda.
Energien brugt til enten et forsvar eller ligefrem et angreb, kendes som selvforsvars teknikken Wing Chun.

De klassiske langsomme meditative bevægelser, er tilskrevet mange sundhedsmæssige fordele.
Om det ligefrem er bedre Tai Chi, Meditation, Yoga, Mindfulness og så videre, kan der nok være debat om.
Hver form har vel sine specifikke fordele, eller tiltaler forskellige persontyper.
Du skal kun bruge øvelserne, hvis du ønsker bedre mental balance, styrket immunforsvar, mere energi og indre ro.

Qigong kurser, workshops og holdtræning.

Du behøver ikke en instruktør, i hvert fald ikke en fysisk en af slagsen.
Der findes et hav af videoer på youtube, du kan følge nemt og med det samme.
Men skulle du have lyst til, at lave dine øvelser i selskab med andre, er der rig mulighed for det.
Der er instruktører, workshops og kurser over hele landet.
Desuden kan du finde hold Qigong i de fleste større byer.
Det er typisk noget der tilbydes gennem AOF/LOF og hvilke forkortelser udbud af kommunale kurser går under.

På Frederiksberg kan man f.eks gå til det hver fredag fra 15 til 16 i KU:BE på Dirch Passers Allé 4, 2000 Frb.
I København kan man ved toldboderne deltage på fællestræning ca. hver 14. dag, her er er prisen 200,- men det lader til at nogle dage er billigere.
De har om også gratis intro kurser fra tid til anden, så se efter QiGong Kurser på deres hjemmeside.

Gør noget godt for dig selv.

Det kræver ikke noget plads, du kan gøre det hjemme i stuen, der er masser af videoer, det er gratis, det behøver ikke tage lang tid og der er godt for dig.
Så er det ikke bare med at komme i gang?

Her er en video du kan starte på, så er du i gang.
Hvis du ikke kan følge det 100% første gang, er det også helt ok, Rom blev ikke bygget på en dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *